Hoogsensitiviteit (HSP)

Herken je dit?

Last van geluiden, fel licht, geuren, labels en naadjes van je kleding, stukjes in je eten…

Heel boos of verdrietig worden, dit kan ineens opkomen…

Diepere verwerking; je denkt dieper na en hebt meer tijd nodig om bijvoorbeeld een beslissing te nemen.

Groot rechtvaardigheidsgevoel.

Sferen en stemmingen aanvoelen. Het kan zijn dat je angst, verdriet of blij zijn van iemand overneemt.

Geraakt worden door opmerkingen.

En wil jij meer dit:

Rust en balans in je hoofd.

Weten hoe je prikkels het beste kunt verwerken.

Jezelf beter kunnen afsluiten voor emoties van anderen.

Je eigen emoties beter begrijpen en verwerken.

' Zet jezelf op nummer 1'

Wendy Zomer

Wat is hoogsensitiviteit?

Je hoort en leest het steeds vaker: “ik ben hoog sensitief”. Daarmee nemen ook de geluiden toe als: “ach heb je weer zo’n modeverschijnsel” of “ja hoor iedereen die er ook maar iets van herkent noemt zichzelf meteen een HSP-er (hoog sensitief persoon)”. 
Zo ging het ook bij mij alleen met dat verschil dat ik het liever stil hield en niet over hoogsensitiviteit sprak om te voorkomen dat ik zo’n reactie kreeg. Want die ervaring had ik een paar keer gehad, met als gevolg dat ik mezelf wilde verdedigen en in discussie ging.  Totdat ik leerde dat ik de ander niet hoef te overtuigen van mijn manier van zijn en wanneer de ander nieuwsgierig is dan zal hij/zij zelf vragen stellen en benieuwd zijn naar mijn antwoorden. Wat een opluchting vond ik dat. Vanaf dit moment leerde ik mijn hoogsensitiviteit omarmen. Ik werd wie ik ben en langzaam aan leerde ik te balanceren en werden mijn klachten mijn krachten.   

Wat hoogsensitiviteit voor mij betekent.

Graag vertel ik je hier wat hoogsensitiviteit voor mij is, ik wil geen boek overschrijven dat kun je ook zelf lezen 😉. 

Ongeveer één op de vijf mensen is hoogsensitief. Vaak zonder dat ze het zelf weten. Een aantal kenmerken waarin hoogsensitieve mensen zichzelf herkennen zijn: gevoelig en geïrriteerd kunnen raken van prikkels zoals geluiden, fel licht, parfum, labels of naden van kleding. Ook vermoeidheid, stressig zijn en heftige emoties herkennen hoogsensitieve mensen zich in.   

De hoogsensitieve brein.

Ik zal je uitleggen hoe dat veroorzaakt wordt. Het hoogsensitieve brein ontvangt veel meer zintuigelijke prikkels, het filter dat deze prikkels zou moeten filteren is niet aanwezig of werkt anders dan bij niet hoogsensitieve mensen. De prikkels dringen dus dieper in het brein binnen. Door de hoeveelheid aan prikkels ligt overprikkeling op de loer. Dit kan zich uiten in bijvoorbeeld heftige emoties, vermoeidheid, stress, irritatie etc. 

HSP-ers voelen stemmingen aan.

Hsp-ers kunnen sferen en stemmingen van anderen aanvoelen. Dit kan soms heel verwarrend zijn, bijvoorbeeld wanneer je je ineens wat verdrietig voelt maar niet weet waarom. Het zou kunnen zijn dat je deze stemming van iemand aanvoelt. De emoties van anderen aanvoelen kost veel energie en kan zolang je je hier niet bewust van bent ook overprikkelend werken.   

Overprikkeling.

Ons emmertje is dus vaak vol, soms hoeft er maar iets kleins te gebeuren en schieten we vanuit de overprikkeling door in een heftige emotie. Dat is de spreekwoordelijke druppel die de emmer doet overlopen.  

Naast de vele prikkels die ons brein bereiken zijn we ook vaak zorgzame types. We willen graag dat de ander oké is. Hierdoor vergeten we nog wel eens om voor onszelf te zorgen. De rust momenten waarin we even teruggaan in onze bubbel, of anders gezegd de momenten om je emmer te legen, schieten er bij HSP-ers vaak bij in. Veelal met overprikkeling tot gevolg…  

Een anders werkend filter.

Door een anders werkend filter is de kans op overprikkeling bij een HSP groter dan bij een niet HSP. Een HSP is zich veel meer bewust van de prikkels en de informatie wordt anders verwerkt. Dit zorgt ervoor dat een HSP alles wat er om zich heen gebeurt intenser ervaart. Een meer intense beleving van emoties is daar het gevolg van.  

Bij een HSP komt er relatief veel informatie binnen, dat allemaal verwerkt moet worden. Daardoor kun je sneller moe of emotioneel worden. Als je moe bent, ontploft je hoofd bij de minste of geringste overprikkeling. Je kunt dan lichamelijke klachten krijgen, zoals hoofdpijn of buikpijn en staat minder positief in het leven. Iedereen herkent dit wel maar bij een HSP gebeurt dit sneller dan gemiddeld. 

Een HSP heeft daarom een hogere herstelbehoefte om alle prikkels te verwerken. 

HSP bewustzijn.

Doordat je bewustzijn extremer is hoor, zie, voel, ruik en proef je meer dan de meeste mensen om je heen. Een HSP heeft vaak een goede intuïtie, oog voor details, is gevoelig sfeer en heeft een sterk rechtvaardigheidsgevoel.             

Tot slot vind ik het mooi om te vermelden dat hoogsensitief zijn geen stoornis is, je kan het niet diagnosticeren. Het is een wetenschappelijk aangetoond persoonlijkheidskenmerk wat op hersenscans is aan te tonen. 

Wat heb je nodig als HSP'er?

Zelfzorg is heel belangrijk voor een HSP. Overprikkeling ontstaat wanneer er meer prikkels worden ontvangen dan dat er verwerkt kunnen worden. De kans bestaat dat je continue overprikkelt bent en je je dus niet lekker voelt. Angsten, depressie of een burn out kan uiteindelijk op de loer liggen.

Gelukkig hoef je geen negatieve effecten van je hoogsensitiviteit te ervaren – als je die overprikkeling voor kunt blijven.

Als je weet wat hoogsensitiviteit voor jou betekent,  je luistert naar de signalen van je lichaam en daar naar handelt dan ken je je eigen krachten en kun je beter overprikkeling vaker gaan voorkomen. Dit zal een positieve uitwerking hebben op jezelf en je omgeving. 

Wil jij leren hoe je kan balanceren tussen je klachten en je krachten, zodat je meer rust in je leven gaat ervaren vraag dan een kennismakingsgesprek aan.

Wat ik jou kan bieden:

Als ervaringsdeskundige loop ik een tijdje met je mee. We maken een balansplan. Samen leren en ontdekken we wie je bent, hoe je denkt, wat je voelt en wat je nodig hebt om je hoogsensitiviteit als kracht te ervaren.

Daarnaast kunnen we ook in gesprek gaan met school, je werkgever, je gezin of andere mensen uit je netwerk met als doel het overdragen van kennis rondom hoogsensitiviteit en bespreekbaar maken wat jij nodig hebt.

Het uiteindelijke doel is dat kunt balanceren tussen klachten en krachten.

Over mij

Zelf ben ik hoogsensitief en dit is jarenlang een zoektocht geweest om hier mee om te leren gaan. 

Graag had ik de informatie die ik pas kreeg toen ik 38 was, gekregen toen ik kind was. Dat had mijn leven zo’n stuk makkelijker gemaakt.

Dit gun ik niemand en daarom is een van mijn specialisaties ook hoogsensitiviteit bij zowel kinderen als volwassenen.

Denk jij dat je hoogsensitief bent? En wil jij ook beter leren te balanceren?